W przypadku, gdy masz przebitą oponę BMX, powinieneś najpierw sprawdzić, czy jest przebicie. Jeśli jest, należy użyć dźwigni do wyciągnięcia stopki. W tym celu należy wyciągnąć stopkę ruchem okrężnym wokół obręczy. Po wyciągnięciu stopki należy włożyć trzpień zaworu do opony.
HA1 Identyfikacja przyczyny przebicia opony BMX HA2
Jeśli masz przebicie opony BMX, jest kilka prostych kroków, które należy wykonać, aby zdiagnozować problem. Po pierwsze, musisz zidentyfikować rodzaj przebicia. Dętkę może przebić kolec, gwóźdź, szyna kolejowa, a nawet szkło. Małe nacięcie na oponie będzie wskazywało na przebicie szkła. Po zidentyfikowaniu rodzaju przebicia można podjąć odpowiednie działania.
Identyfikacja przyczyny przebicia opony może być trudna, ale jest możliwa. Wiele płaskich opon BMX jest spowodowanych przez małą, dającą się naprawić dziurę. W innych przypadkach winna może być wewnętrzna dętka. Wymiana tej dętki może zapobiec powtarzającym się przebiciom.
Ustalenie przyczyny przebicia opony ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia dalszych uszkodzeń roweru. Przebita opona może spowodować wybrzuszenie, pęknięcie dętki lub nawet rozerwanie opony. W zależności od stopnia przebicia opony, konieczna może być wymiana dętki. Jeśli obawiasz się, że konieczna będzie nowa dętka, sprawdź ciśnienie w oponie. Opona z niskim ciśnieniem jest podatna na przebicie.
Przebicie opony może być spowodowane przez gwóźdź, szkło lub kolec wbity w oponę. Przyczyna przebicia może być trudna do znalezienia, chyba że jest się na drodze. Jeśli nie jesteś pewien, co jest przyczyną przebicia, spróbuj zdjąć dętkę i dokładnie ją zbadać pod kątem nacięć, rozdarć i przebić.
Na zewnętrznej powierzchni przebitej dętki znajduje się pojedynczy otwór, wskazujący na to, że do opony dostał się ostry przedmiot. Przedmiot ten mógł wypaść z dętki lub nadal może być w niej osadzony. Jeśli nie można znaleźć przebitej dętki, należy uważnie obejrzeć zewnętrzną stronę opony pod kątem zanieczyszczeń. W przypadku znalezienia jakichkolwiek przedmiotów, należy użyć spinacza do papieru lub ostrej pęsety, aby je usunąć.
Po zidentyfikowaniu przyczyny przebicia opony BMX należy zdjąć ją z roweru i wrócić na trasę. Jeżeli obręcz jest przebita lub zaplątana w oponę, napompowana opona wkrótce się rozładuje. Po zdjęciu uszkodzonego koła można spróbować napompować nową oponę. Należy pamiętać, aby nową dętkę włożyć między ścianki szyny hamulcowej i do obwodu hamulca.
HA1 Zmiana płaskiej opony BMX HA2
Z wymianą płaskiej opony BMX wiąże się kilka prostych czynności. Najpierw trzeba zdjąć dętkę opony. Należy zacząć ciągnąć dętkę od najdalszego końca od trzpienia zaworu. Należy pozostawić dwa do trzech cali wolnego miejsca pomiędzy dętką a trzonkiem zaworu. Następnie należy sprawdzić przebitą oponę i wymienić wszelkie uszkodzone części. Jeśli ma się czas, można załatać przebicie.
Zmiana przebitej opony BMX może być łatwa, jeśli wiesz, jak użyć klucza do zdjęcia koła. Następnie za pomocą dźwigni do opon można zdjąć stopkę z obręczy. Po zdjęciu opony z obręczy należy pamiętać o wypuszczeniu powietrza przed ponownym założeniem.
Podczas wymiany opony należy uważać, aby nie ścisnąć dętki. Ostry przedmiot może przeciąć 7 warstw gumy i spowodować rozerwanie opony. Aby uniknąć przebicia, należy dokładnie usunąć wszystkie ostre przedmioty z karkasu opony. Zapobiegnie to ponownemu wystąpieniu przebicia.
Jeśli opona jest fabrycznie nowa, jej naprawa jest łatwiejsza, ale wymaga nieco praktyki. Zakładanie nowej opony może być skomplikowaną procedurą, więc najlepiej najpierw poćwiczyć na oponie zapasowej. Jeśli jednak nie masz zapasowej opony, możesz spróbować użyć rąk do pomocy.
Po usunięciu starej dętki można włożyć nową dętkę. Zawsze upewnij się, że nowa dętka jest prosta i że w obręczy nie ma żadnych ciał obcych. Następnie włóż trzonek zaworu przez obręcz. Gdy zawór jest już wewnątrz, staraj się nie skręcać dętki podczas jej wkładania.
Po zidentyfikowaniu miejsca przebicia, należy poszukać lokalizacji dziury. Należy również zwrócić uwagę na rodzaj przebicia. Jeśli opona jest typu pinch-flat, prawdopodobnie będzie to spowodowane wyciekiem powietrza z dętki. Jeśli widzisz pojedynczą dziurę, może być ona spowodowana przez ostry przedmiot. Jeśli dętka jest uszkodzona, można zakryć dziurę kawałkiem starej opony. Alternatywnie możesz użyć złożonego banknotu dolarowego. Należy jednak pamiętać, że stara opona nie zastąpi nowej.
Próbując zmienić przebitą oponę BMX, musisz upewnić się, że robisz to prawidłowo. Zanim zmienisz oponę, sprawdź jej bieżnik. Jeśli opona jest zbyt stara, może się to skończyć rozerwaniem opony. Jeśli zmieniasz starszą oponę, zawsze pamiętaj, aby bieżnik był skierowany w “kierunku jazdy”, bo to zapewni, że go nie uszkodzisz. Pamiętaj, aby nie używać narzędzi do zdejmowania starej opony, ponieważ możesz ją uszkodzić lub przebić dętkę. Najlepiej użyć do tego palców.
Najłatwiejszym i najszybszym sposobem naprawy przebitej opony jest użycie zestawu do łatania. Zestawy te zawierają mały gumowy pasek i narzędzie do wkładania, które ułatwiają załatanie dziury bez zdejmowania koła. Po naprawieniu opony należy ponownie napompować ją do odpowiedniego ciśnienia. Należy również często sprawdzać naprawę, aby upewnić się, że jest ona udana.
HA1 Sprawdzanie, czy opona jest przebita HA2
Rozpoznanie przebicia opony jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy na rowerze. Na szczęście przebicia są stosunkowo łatwe do naprawienia. W większości przypadków wystarczy nowa dętka. Dzięki temu nie trzeba przerywać jazdy i ryzykować uszkodzenia roweru. W niektórych przypadkach wystarczy nałożyć na przebicie trochę kleju i pozostawić go na kilka minut do wyschnięcia. Następnie można nałożyć łatę, centrując dziurę w łatce i wywierając nacisk. Ważne jest, aby podczas nakładania łatki nie podnosić jej krawędzi.
Jeśli wymieniasz dętkę, pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić ją pod kątem oznak przebicia. Poszukaj gruzu tkwiącego w oponie i zanotuj jego położenie w stosunku do zaworu. Jeśli zauważysz jakieś zanieczyszczenia, powinieneś je usunąć. Można również użyć dłoni do przetarcia opony w celu znalezienia przebicia.
Innym sposobem sprawdzenia, czy opona jest przebita, jest zanurzenie jej w wodzie. W miejscu, gdzie uchodzi powietrze, powstanie bąbel. Jeśli nie zauważysz bąbelków, spróbuj użyć papieru szmerglowego, aby zszorstkować to miejsce. Po zszorstkowaniu obszaru, nałóż klej na przebite miejsce.
Niektóre przebicia są natychmiastowe, inne mogą być poważniejsze. Niektóre rodzaje żwiru, wybojów lub kolców mogą przebić lub rozciąć oponę. Jeśli przebicie jest duże, może spowodować wybuch opony. Może to spowodować wypadek. Aby tego uniknąć, należy zjechać na pobocze i sprawdzić oponę.
Kolejnym krokiem w procesie wymiany opony jest ustalenie, czy masz przebicie. Jeśli tak, należy zmienić dętkę. Jest to łatwiejsza opcja i zazwyczaj skutkuje szybszą naprawą. Wielu poważnych rowerzystów ma w schowku rowerowym dwie zapasowe dętki.
Jeżeli nie jesteś w stanie wymienić całej opony, możesz zakupić uszczelniacz do opon bezdętkowych. Jest to szczególnie przydatne, jeśli Twój rower nie korzysta z dętek. Warto również zaopatrzyć się w zestaw naprawczy na wypadek, gdyby opona została przebita. Zestawy te zawierają zazwyczaj mały pasek gumy i przyrząd do jej zakładania. Zestawy te umożliwiają również naprawę przebitej opony podczas jazdy rowerem.
Kontrola przebicia opony jest dość prosta, ale ważne jest również sprawdzenie miejsca, w którym znajduje się dziura. Jeśli jej nie widać, trzeba posłuchać, czy w oponie nie pojawiają się pęcherzyki powietrza. Ewentualnie można też użyć gumki do opon, aby wepchnąć dętkę z powrotem do opony. Na koniec należy upewnić się, że grzybek zaworu jest skierowany prosto. Przekrzywiony grzybek zaworu może spowodować uszkodzenie opony.
Przed założeniem nowej dętki na koło upewnij się, że jest ona napompowana i prawidłowo ułożona na obręczy. Ostrożnie włożyć dźwignię do opony, uważając, aby nie dopuścić do przepchnięcia dętki przez obręcz.
Podobne tematy