HA1 Geometria ramy BMX HA2
Geometria ramy BMX jest kluczowym czynnikiem określającym osiągi roweru. Odpowiednio ukształtowana rama pozwala rowerzyście uzyskać płynną i komfortową jazdę. Geometria ramy wpływa również na długość i kąt rury podsiodłowej oraz rury czołowej. Kąt główki ramy określa odległość między przednią oponą rowerzysty a wspornikiem łańcucha. Geometria ramy powinna być odpowiednia dla Twojej wagi i typu ciała.
Ramy BMX są zazwyczaj wykonane ze stali. Dzięki temu są lekkie, ale wystarczająco wytrzymałe, aby wytrzymać zderzenie z betonem. Ramy wyższej klasy są zwykle zbudowane ze stali chromolowej 4130, która jest stopem chromowo-molibdenowym. Ta stal oferuje pluszową jazdę i doskonałą trwałość. Z drugiej strony, ramy budżetowe są często zbudowane z hi-ten stali, która jest cięższa i ma bardziej szorstką jazdę.
Typowa rama BMX będzie miała 71-stopniowy kąt rury podsiodłowej. Można jednak znaleźć rowery z rurą podsiodłową o kącie 69 stopni. Kąty te wpływają na całkowitą długość ramy i mogą mieć duży wpływ na stabilność i kontrolę rowerzysty. Ogólnie rzecz biorąc, krótszy kąt rury podsiodłowej pozwoli Ci lepiej podskakiwać na drodze, podczas gdy dłuższy będzie wygodniejszy dla manuali.
Wraz z postępem technologicznym, kolarze BMX zaczęli przechodzić od jazdy na rowerach dirtowych do projektowania i tworzenia własnych rowerów. Ta nowa fala kolarzy była katalizatorem ewolucji w projektowaniu rowerów. Przemysł był w fazie eksperymentów, a zawodnicy zaczęli kwestionować istniejące standardy. Zaczęli opracowywać ulepszone ramy i części. Z czasem te innowacje powoli się rozpowszechniły. Sztuczki zaczęły zanikać na rzecz funkcjonalności, a ramy dopasowywały się do kolarzy.
HA1 Wysokość rury podsiodłowej HA2
Wysokość rury podsiodłowej to pionowa rura pomiędzy górną rurą a dolnym wspornikiem. Jej długość jest proporcjonalna do geometrii pozostałej części roweru. Na przykład, rama z krótszą rurą podsiodłową będzie miała niższą wysokość podwozia. Wysokość rury górnej będzie miała wpływ na długość rury podsiodłowej i odwrotnie. Istotne jest, aby wybrać odpowiednią wysokość prześwitu dla swojego typu ciała i stylu jazdy.
Wysokość rury podsiodłowej wpływa na wyczucie ramy. Niektórzy kolarze uważają, że łatwiej jest wykonywać tailwhipy i barspiny, gdy rura podsiodłowa jest ustawiona pod niższym kątem. Inni rowerzyści wolą wyższą wysokość rury podsiodłowej, aby uzyskać bardziej wyprostowaną pozycję. Zmienia to również odczucia związane z rowerem.
Idealnie, dobra rama BMX powinna mieć od siedemdziesięciu do siedemdziesięciu trzech stopni. Dla większości rowerzystów jest to najwygodniejsze ustawienie. Jednak dokładny kąt może być bardzo różny, w zależności od typu ciała, elastyczności i fizjologii. Na szczęście nowoczesne ramy BMX-owe wykorzystują różne kąty, aby skompensować nachylenie pod górę i zwis zawieszenia.
Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze ramy BMX jest jej rozmiar. Odpowiedni rozmiar ramy pozwala wygodnie nad nią stanąć. Rower BMX powinien mieć co najmniej dwadzieścia trzy cale szerokości i dwadzieścia cztery cale długości, w zależności od wzrostu i rozmiaru stóp.
Długość rury podsiodłowej definiuje rozmiar roweru bardziej wymownie niż jakikolwiek inny element. Określa ona minimalną i maksymalną wysokość siodełka, a także maksymalny spadek siodełka podczas zjazdów. Jeżeli rower ma odpowiednią długość rury podsiodłowej, będzie bardziej komfortowy i pozwoli na szybszą jazdę.
HA1 Kąt główki HA2
Dobra rama BMX ma kąt główki wynoszący siedemdziesiąt pięć stopni lub więcej. Jednak widelec, opony i zestaw słuchawkowy wpływają na kąt główki. Dlatego kąt główki ramy 74,5 stopnia może nie być odpowiedni dla każdego rowerzysty.
Kąt główki ramy BMX ma duży wpływ na sposób kierowania rowerem. Tradycyjny kąt główki ramy wynosi 74,5 stopnia, ale niektóre ramy są obecnie dostępne z łagodniejszym kątem główki. Im niższy kąt główki ramy, tym bardziej stabilna będzie ona w powietrzu.
Gdyby kąt główki ramy Twojego roweru wynosił sto siedemdziesiąt stopni, nie byłbyś w stanie w ogóle zakręcić koła. Dzieje się tak dlatego, że Twoja opona znajdowałaby się pod ziemią. Aby obrócić się o 180 stopni, musiałbyś podnieść przód roweru.
Kąt główki ramy to ważna cecha, którą należy wziąć pod uwagę przy wyborze ramy. Może pomóc Ci w lepszym utrzymaniu równowagi i szybszym kierowaniu rowerem. Stromy kąt główki ramy jest łatwiejszy do opanowania przy pomocy kierownicy, ale może również prowadzić do nadsterowności, czyli stanu, w którym rower staje się niekontrolowany. Z tego powodu, luźny kąt główki ramy jest lepszy do jazdy z dużą prędkością. Dodatkowa stabilność zapewnia bardziej stabilny przód i pomaga łatwiej utrzymać równowagę i zablokować triki przedniego koła.
Innym czynnikiem, który wpływa na kąt główki ramy jest wysokość rury podsiodłowej. Ten pomiar odnosi się do pionowej odległości pomiędzy dolnym wspornikiem a górną częścią główki ramy. Chociaż ten pomiar nie jest intuicyjny, jest bardzo ważny przy określaniu minimalnej wysokości baru.
HA1 Stal chromolowa HA2
Stal chromolowa to dobry materiał na ramę BMX. Materiał ten jest wytrzymały i odporny na złamania. Nie będzie się wyginać, zginać ani pękać podczas jazdy z dużymi prędkościami lub wykonywania trików. Jeśli jesteś początkujący, nie potrzebujesz w pełni chromolowego roweru, ale możesz rozważyć to, gdy będziesz się doskonalić i nabierać doświadczenia.
Stal chromolowa jest twardsza i mocniejsza niż stal 4130. Jednak kosztuje więcej. Obróbka cieplna stali wymaga również więcej pracy. Stal chromolowa jest dobra dla BMX, ale nie jest konieczna dla każdego.
Stal chromolowa jest stopem stali i węgla, dzięki czemu jest mocna i odporna na pęknięcia. Ramy ze stali chromolowej są również lekkie, a jednocześnie wytrzymałe, co jest ważną kwestią w przypadku roweru BMX. Ramy ze stali chromolowej są również tańsze niż aluminiowe, co czyni je doskonałym wyborem dla kolarzy dbających o budżet.
Chociaż stal jest najczęstszym materiałem używanym do produkcji ram BMX, ramy ze stali chromolowej są bardziej wytrzymałe. Stal chromolowa jest mocniejsza niż stal Hi-tensile, która jest zwykle używana w niedrogich rowerach z dużych sklepów. Jeśli jednak Twoje dziecko planuje ścigać się w zawodach, ważne jest, aby znaleźć ramę aluminiową. Ramy aluminiowe są także lżejsze niż stalowe.
Wybierając ramę do BMX-a, powinieneś wziąć pod uwagę także modus elastyczności. Ten modus of elasticity mierzy, jak bardzo obiekt jest w stanie oprzeć się zginaniu. Wyższe wartości oznaczają większą sztywność.
HA1 Widelce HA2
Widelce w dobrej ramie w rowerze BMX powinny być w stanie poradzić sobie z wybojami i uderzeniami, które rzucają w nie kolarze. Widelce muszą być w stanie wchłonąć te wstrząsy i uderzenia bez wyboczenia lub wygięcia. Najlepsze widelce do rowerów BMX są lekkie, ale wystarczająco sztywne, aby utrzymać rowerzystów na ziemi.
Widelec Sect od CULT jest zaprojektowany ze stromym 25mm offsetem i poddany obróbce termicznej na całej długości. Jest to doskonały wybór dla parkowych riderów szukających wysokiej jakości widelca. Widelec posiada również odlewane dropouty i stożkowe nóżki. Wielowątkowe nogi i gniazdo zapadki 3/8′ sprawiają, że jest to opcja trwała i długowieczna.
Należy również zwrócić uwagę na geometrię widelca roweru BMX. Na rynku dostępnych jest wiele różnych typów widelców, więc musisz wybrać widelec, który pasuje do Twojego stylu jazdy. Geometria i konstrukcja widelca roweru są ważne dla Twojego komfortu i osiągów.
Kolejnym ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze widelca jest jego wysokość. Jest to pionowa odległość pomiędzy bazą koła a koroną widelca. Może ona wpływać na odczucia związane z rowerem, ponieważ większa wysokość widelca sprawi, że będziesz czuł się wyższy, a dolny wspornik będzie niższy.
Dobra rama w BMX musi być wystarczająco wytrzymała, aby utrzymać widelec. Odlewane dropouty Invest pomagają widelcom i są wykonane z rur poddanych obróbce cieplnej. Zmniejszają też masę ramy.
Podobne tematy